Marko Koers

Olympiër en ondernemer

Marko Koers is een voormalige Nederlandse topatleet, die gespecialiseerd was in de 800 m en 1500 m. Hij is meervoudig Nederlands kampioen en heeft nog altijd het Nederlands record in handen op de 1000 m en de Engelse mijl indoor.

“Een topsporter gaat altijd tot het uiterste. Winst is het doel. Daar leeft hij voor, daarvoor zet hij alles in het werk en daarvoor zet hij altijd net even dat stapje extra. Je moet in staat zijn tegenslagen te verwerken en om te zetten in nieuwe energie. Wat dat betreft lijkt topsport soms verrassend veel op het dagelijks leven.”

Marko Koers nam deel aan in totaal drie Olympische Spelen op de 800 en de 1500 meter: Barcelona, Atlanta en Sydney. Tijdens zijn hele carrière presteerde hij op internationaal niveau en deed hij van zich spreken tijdens zowel Europese als Wereldkampioenschappen.

Marko begon op jonge leeftijd met hardlopen. Hij bracht het al snel ver in de atletiekwereld. Tijdens zijn junior-carrière oogstte hij veel succes, zowel op nationale als op internationale jeugdtoernooien. In 1991 kreeg Marko een atletiekbeurs aangeboden aan de Amerikaanse University of Illinois. Dat bleef niet lang zonder succes: na zijn eerste jaar in de USA kwalificeerde hij zich voor de Olympische Spelen van Barcelona.Tussen 1990 en 2004 vertegenwoordigde Marko Nederland op verscheidene internationale atletiektoernooien. In deze periode toonde hij zich altijd creatief in het zoeken naar nieuwe manieren om op het hoogste niveau te kunnen blijven sporten. Hij ging bijvoorbeeld als een van de eersten voor training, hoogtestages en inspiratie naar de bakermat van de atletiek, Kenia. Daarnaast huurde hij een reclamebureau in om sponsoren te werven, waardoor hij zijn sport nog professioneler kon beoefenen.

Marko Koers is een gepassioneerd spreker met aansprekende ervaringen. Topsport heeft een warm plekje in het hart van velen. Marko raakt en motiveert mensen met anekdotes en verhalen uit zijn carrière. Verhalen die het leven en de inspanningen van een topsporter tastbaar maken en tegelijk iets vertellen over de situatie van de luisteraar.